ZELFSTANDIG RECRUITER ANTOINE ABEN
Onder de naam AA SELECT SEARCH & SELECTION SERVICES werkt ANTOINE ABEN vanuit Maastricht als zelfstandig opererend remote recruiter. De coronacrisis zette ook de wereld van werving en selectie compleet op haar kop, maar de in Noord-Holland geboren Aben ziet nu vooral de voordelen. ‘Zowel opdrachtgevers als kandidaten zijn inmiddels bekend en vertrouwd geraakt met op afstand werken en dat betekent dat we breder en internationaler naar geschikte kandidaten kunnen zoeken en dat de kans op een succesvolle invulling van lastig vervulbare vacatures groter is dan eerst.’
Antoine Aben wil het best toegeven; vorig jaar maart sloeg ook hem de schrik om het hart. ‘In één keer ging alles op slot. Bedrijven werd opgedragen hun personeel van de een op de andere dag van thuis uit te laten werken en werkgevers en werknemers werd verzocht om fysiek afstand te houden. Opdrachten gingen niet door of werden ingetrokken en vacatures werden on hold gezet. Voor mij als zelfstandig opererend recruiter bepaald niet prettig, maar achteraf nu terugkijkend kwam de economie weer redelijk snel op gang. Bij veel bedrijven kwam het besef dat er ondanks de anderhalvemeterregel gewoon weer gewerkt moet worden. En daarmee ook dat vacatures gewoon weer ingevuld moeten worden.’
REISTIJD
Kortom, na de eerste lockdowns was Antoine Aben uiteindelijk redelijk snel weer up and running. ‘Sterker’, zegt hij vanuit zijn thuiskantoor in een rustige wijk van Maastricht, ‘door de inmiddels geaccepteerde manier van het op afstand werken, bleek het nu ook veel beter mogelijk om opdrachten te aanvaarden van bedrijven op grotere afstand. Achteraf is dat een van de positieve effecten van corona. Waar eerst opdrachtgevers een recruiter opererend vanuit Maastricht te ver weg vonden, bleek dat nu opeens geen hindernis meer. We hebben blijkbaar heel snel geschakeld van fysiek naar digitaal contact. Vroeger diende je voor nagenoeg elke opdracht naar de klant te moeten voor overleg face to face, nu zetten we net zo gemakkelijk een Teams-meeting of Zoom-gesprek met opdrachtgevers op. Ik zeg niet dat ik het directe contact op locatie nooit mis, maar ik merk ook dat digitaal overleg heel veel reistijd scheelt, efficiënter is en ook nog eens duurzamer. En de resultaten zijn er zeker niet minder om.’
SOCIALE MEDIA
Dat mag dan gelden voor de opdrachtgevers, maar het zoeken naar de juiste kandidaat voor een bepaalde functie vergt toch zeker meer direct contact? ‘Het is en blijft mensenwerk, zeker. Dus dat dacht ik eerst ook. Maar dat persoonlijke contact is er altijd. In eerste instantie benader ik mensen proactief vanuit eigen netwerk en veelal online via socialemediaplatforms zoals LinkedIn. Is er interesse, dan bellen we en maken we een afspraak voor een digitale verbinding. In de praktijk is dat dus evenmin een probleem. De gesprekken met potentiële kandidaten vinden tegenwoordig steeds vaker in digitale vorm plaats. Je merkt overduidelijk dat kandidaten zich steeds vertrouwder zijn gaan voelen met het op afstand communiceren. Interviews via Zoom en Teams zijn heel snel ingeburgerd geraakt. Ik kan me online heel goed een eerste beeld vormen van de kandidaten en voor de opdrachtgever een goed onderbouwde selectie maken. Uiteindelijk voert de opdrachtgever vervolg- en/of eindgesprekken face to face op locatie.’
ACTIERADIUS
Ook aan de aanbodzijde van kandidaten geldt: door het inmiddels ingeburgerde werken op afstand ontstaat voor de recruiter een grotere actieradius. ‘Dat klopt. Organisaties hebben thuiswerken omarmd, zeker voor kantoorfuncties. In eerste instantie noodgedwongen, maar ik verwacht dat we niet meer terugkeren naar de pre-COVID-situatie. Thuiswerken blijft, al dan niet in combinatie met een of twee dagen per week op kantoor. Een hybride vorm van werken dus en dat betekent dat veel minder vaak van werknemers wordt geëist dat ze binnen een bepaalde afstand wonen en werken. Ik merk dat al heel duidelijk bij verschillende opdrachtgevers.’
VERHUIZEN
Voor het bedrijfsleven in Limburg, nog altijd een voornaam werkgebied van Antoine Aben, is dat goed nieuws. ‘Jazeker. Voor Limburgse bedrijven bleek het tot voor kort lastig om ervaren mensen te werven vanuit bijvoorbeeld de Randstad of over de grens. Mensen willen niet altijd verhuizen. Als ze dat wel zouden willen, is er vaak een partner die in dat geval ook nog een nieuwe baan moet zoeken. Er zijn de laatste jaren in een aantal sectoren steeds meer aansprekende bedrijven en instellingen geland. De universiteit en de campussen van Brightlands groeien en oefenen een steeds grotere aantrekkingskracht uit, ook internationaal. Met als gevolg meer betere banen waarvoor momenteel niet altijd meer per se verhuisd hoeft te worden.
ZELFSTANDIG
Antoine Aben (1968) groeide op in het Noord-Hollandse Hoorn, studeerde Business Administration aan Nijenrode en deed na een korte carrière bij Nutricia de eerste recruitmentervaring op bij Michael Page in Amsterdam, een van de grotere internationale wervings- en selectiebureaus. Daar droeg hij bij aan het opzetten van een Nederlandse afdeling marketing- en salesrecruitment waarvoor hij uiteindelijk in 2000 naar het zuiden afzakte. Na een tijdelijke uitstap naar internetstart-up ChemUnity koos hij uiteindelijk in 2003 voor het zelfstandig ondernemerschap. Als recruiter concentreerde hij zich aanvankelijk vooral op voedingsmiddelen en chemie, maar inmiddels ook op andere sectoren zoals de commerciële dienstverlening, consumer durables en online business.
SPANNING
De gedachte om weer terug te keren in een vaste baan heeft niet meer gespeeld? ‘Nee. Uiteraard zijn er ups en downs, maar of er nu sprake is van een fase van hoogconjunctuur of laagconjunctuur, er is voortdurend spanning op de arbeidsmarkt en er is permanent vraag naar specifieke specialisten. De juiste man of vrouw voor een functie zoeken blijft het mooiste om te doen. Door de jaren heen heb ik voor verschillende grote en kleine bedrijven zoals bijvoorbeeld Sabic en Adecco mogen werken,zowel op basis van output en resultaat als op basis van een tijdelijke interim-invulling.’
ZORGVULDIG PROCES
‘De kunst van succesvol recruitment is om relevante ervaren talenten op te sporen, hen op de juiste manier te benaderen en, in samenwerking met de opdrachtgever, te overtuigen om open te staan voor nieuwe uitdagingen. Veel verschillende factoren spelen daarbij een rol. De propositie natuurlijk van de opdrachtgever: de inhoud en context van de baan alsmede de bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Maar dat is zeker niet het enige. Zeker voor internationale kandidaten geldt dat de nieuwe geografische omgeving in de overweging een rol speelt. Hoe is het leefklimaat? Is het er prettig wonen? Zijn er goede scholen? Wat is het culturele aanbod? In dat opzicht zit je hier in het zuiden wel goed.’
TEKST Jos Cortenraad I.S.M. NUMMER 1