Ondernemen in corona tijd 2.0
Ondernemen in corona tijd 2.0.
Ondernemen juist in deze tijd vraagt om een andere aanpak. Deze maand twee Maastrichtse ondernemers die i.v.m. corona de nodige aanpassingen hebben gedaan binnen hun bedrijf. JOS EN DANIËLLE DAMEN van Damen Makelaardij en JOHN STROEKEN van Kessels Automobielen. Hun bevindingen en ervaringen over deze onwerkelijke tijd.
Damen is een full-service advieskantoor voor makelaardij, hypotheken en verzekeringen. Al drie generaties lang. Persoonlijk advies, een goede service en een actieve, attente houding. Dat zijn de eigenschappen die dit Limburgse familiebedrijf al bijna honderd jaar kenmerken. Onder leiding van Jos en Daniëlle Damen is hun bedrijf uitgegroeid tot de grootste makelaardij van Limburg, met kantoren in Maastricht, Heerlen, Roermond en Sittard.
Kessels Automobielen gevestigd aan de Duitse Poort in Maastricht is al jaren de specialist in Zuid Limburg voor de merken BMW, MINI, Jaguar en Land Rover. Een dynamisch bedrijf dat met een vakkundig team al jaren een betrouwbare partner is.
WAT HEEFT HET CORONAVIRUS MET JULLIE BEDRIJF GEDAAN IN DE AFGELOPEN TIJD?
Jos: “ In ons werkgebied en met name de onroerend goed markt is er gelukkig niet erg veel veranderd de afgelopen weken. Wel de manier van werken vanuit thuis heeft aanpassingen nodig gehad, maar qua betrokkenheid heeft ons personeel dit goed opgepakt.
De mindset is nu heel anders dan een aantal weken geleden. We kijken weer vooruit en denken in kansen.” “In het begin was het natuurlijk voor iedereen erg wennen om ineens van thuis uit te gaan werken. We hebben hier dan ook duidelijk de regie in genomen om ons personeel zoveel als mogelijk vanuit thuis te laten werken voor ieders veiligheid”. Danielle vult aan: “In het begin kwam toch iedereen naar kantoor en was de noodzaak van een veilige werkomgeving nog niet helemaal duidelijk. Al snel is dit kantoorbreed opgepakt.
Daarnaast was er ook de onzekerheid bij eenieder, zeker qua werk en vooruitzichten. Al gauw werd duidelijk dat deze impact voor onze branche vooralsnog erg ging meevallen. Na twee weken bekomen te zijn van de eerste schrik merkten wij dat de markt stabiliseerde en niet verder terugliep. Sterker nog: Door de lage rentestanden zagen wij de verkoop van onroerend goed verder doorpakken. Danielle: “Mensen realiseren zich steeds meer de waarde van hun huis én werken ook steeds meer vanuit thuis indien dit privé goed in te plannen is.” Wij als makelaars opereren daarom steeds meer in een aangepaste 1,5 meter economie.
John Stroeken: “Tot begin maart was het corona gebeuren nog een ver van mijn bed show. Toch hebben we geanticipeerd en bij aanvang van de “lock-down” hadden we ons maatregelenpakket klaar. Klanten hadden angst en wilden onderhoudsbeurten, afspraken en orders doorschuiven. Gelukkig konden we hun meteen informeren over welke maatregelen wij hadden genomen. Samen met onze medewerkers hadden we reeds de nodige stappen genomen zodat de klant veilig ontvangen kon worden. Ook In de werkplaats hebben we daar samen duidelijke afspraken over gemaakt. Nu werken we onder de 1,5 meter restricties steeds meer ontspannen en is de mindset geheel veranderd. Veiligheid staat voorop voor medewerkers en klanten”.
Jos: “We kunnen niet voorspellen in welke richting de onroerend goed markt zich verder gaat ontwikkelen. Komt de verkoop en aankoop van woningen onder druk te staan, wie kan het zeggen? Alles is natuurlijk ook afhankelijk van de economische ontwikkelingen. Bij een economische krimp van een 6% en een hogere werkeloosheid raakt dit iedereen. Deze zomer gaan er veel minder mensen op vakantie en willen ze toch een goede besteding geven aan hun vakantiegeld. Dus is in en om het huis investeren is deze maanden erg populair. Vooralsnog is onze orderportefeuille nog goed gevuld.
John Stroeken vult daarbij aan: “Binnen de mobiliteit en het wagenpark is de sevicebehoefte nu even wat minder. Men wil niet van het OV gebruik maken voor woon-werk verkeer door de opgelegde restricties zoals mondkapjes en drukte, en men gaat hierdoor eerder een goede occasion aanschaffen.
Dat zijn ontwikkelingen die wij natuurlijk goed in de gaten houden. De markt verandert en wij volgen dat natuurlijk van dag tot dag. En waar nodig veranderen wij natuurlijk mee.
www.kessels-automobielen.nl
www.damen-og.nl