Blender
Business Link Builders (BLB) is een Maastrichts ondernemersnetwerk, gelinkt aan tal van regionale organisaties, branches en ondernemersverenigingen. Leden krijgen in één klap een interessant netwerk, daaruit voortvloeiende opdrachten in toegesneden ondersteuning van onder meer een Euregionale desk. Daarnaast mogen ze gebruik maken van flexibele werk- en vergaderruimtes in het sfeervolle stadspand. Kortom: bij BLB worden ondernemers op al hun zakelijke wenken bediend. In deze serie stellen we elk kwartaal een BLB-lid voor. Dit keer: Blender
Menigeen zat er al op te wachten en eigenlijk kan het ook niet ontbreken in een stad van deze statuur: een foodhall. Dat het er nu eindelijk van lijkt te komen is te danken aan de inspanningen van ondernemers Rudi Martens en Mark Curvers. Onder de naam Blender werken ze keihard aan de ontwikkeling van een nieuw horeca- en retailconcept in de Maastrichtse Timmerfabriek.
De twee jeugdvrienden – beiden afkomstig uit het Belgische Lanaken – vatten hun idee op in het afgelopen coronatijdperk. Een baanbrekende periode, zeker voor ondernemers, waarin oude concepten op de schop gingen en nieuwe ideeën geboren werden. Toch was niet alleen corona de aanzet voor hun plan.
“Blender is een mixer”, zo vertelt Rudi Martens. “Ook de structurele problemen van de middenstand willen we aanpakken, zoals de onomkeerbare opmars van online shopping, de vele vierkante meters leegstand en de herbestemming van panden in binnensteden.”
Toen de tender voor een commerciële invulling van de Timmerfabriek voorbijkwam, aarzelden ze geen moment. Curvers, voormalig locoburgemeester van Lanaken met een pak aan ervaring op het gebied van toerisme, city marketing en economische ontwikkeling, liep al jaren met het idee voor een Maastrichtse foodhall. “Ik heb alle foodhallen van Nederland en België gezien. Wat de beste gemeen hebben is authenticiteit. Daar draait het om de beleving van de gast en de goede afstemming op de omgeving. Prachtige voorbeelden zijn Down Town Gourmet Market in Eindhoven en Mout in Hilversum.”
JONGE VIBE
“We kennen deze stad door en door. Haar potentie én haar nadelen. Maastricht, en zeker het nieuwe Sphinxkwartier, is een kind dat groeit. Af en toe zijn er groeipijnen. Maar het ondernemersklimaat is gunstig, net als het momentum. De Timmerfabriek is toe aan een nieuwe invulling. Er zijn volop nieuwe, creatieve horeca-ideeën en een prettige vibe van jonge, next generation ondernemers uit de binnenstad. Maastricht is er klaar voor.”
De Timmerfabriek is van de gemeente, dus in feite van elke inwoner van Maastricht, benadrukt Curvers. Inclusie, het samen doen, is een belangrijk fundament. Food sharing komt terug in de horecaconcepten, maar ook sharefunding en samen investeren. De invulling wordt een blend: “35% is bestemd voor horeca, als een soort ‘permanent Preuvenemint’, al is dat misschien een gevaarlijke uitspraak,” lacht hij. “60% van de ruimte is voor retail, kunst en expo’s. We zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met een grote vintage store. Tot slot wordt 5% free space: ruimte voor invulling door de gemeenschap, verenigingen. Gesprekken met geïnteresseerde ondernemers zijn volop gaande. Kwaliteitsaanbod is het uitgangspunt.”
Het Maastrichtse Maurer United Architects werd ingeschakeld voor de invulling. Inmiddels is een voorontwerp gepresenteerd. Rudi Martens: “Het Sphinxkwartier is volop in beweging. Een urban market is een nieuwe stap in de ontsluiting van dit gebied achter de Boschstraat, een volgende impuls aan dit bohemien stadsdeel. Afgestemd op buren Lumière, Loods5, Student Hotel, Bureau Europa en de Muziekgieterij.”
NATUURLIJK DUURZAAM
Duurzaam is key: zo maakt de foodhall gebruik van de restwarmte van het aangrenzende Sappi en wordt er niet op gas gekookt. “Eh nee, de horecaondernemers met wie we in gesprek zijn horen we daar niet over. De duurzame aanpak wordt breed omarmd, óók door chefs. Hospitality, schoonmaak, groenonderhoud en beveiliging gaan we maatschappelijk verantwoord invullen. Daarvoor sluiten we een gentlemen’s agreement met de MTB voor tienduizend werkuren per jaar.”
Blender tekende eind 2021 de huurintentieovereenkomst met de gemeente en hoopt dat de puzzel van vergunningen, budget en invulling binnenkort definitief ineen valt. “We rekenen erop dat de poorten in september 2022 open kunnen.”
Voor meer informatie ga naar:
www.businesslinkbuilders.nl
TEKST Dymphy Swakhoven FOTO’S Peter van Hooren