Blauwe loper tv
Eén keer in de twee weken komt in het programma Magazine Maastricht, Blauwe Loper TV voorbij. In deze rubriek is er aandacht voor de ontwikkelingen in Blauwdorp, Mariaberg en Trichterveld, waar men het woongenot probeert te verhogen door middel van diverse veranderingen. In Blauwe Loper TV wordt de kijker niet alleen geïnformeerd over de laatste stand van zaken, ook geven buurtbewoners hun eerlijke mening over wat er speelt en staan activiteiten in de spotlights.
Er wordt volop gebouwd in Blauwdorp. Woningen worden gerenoveerd en energiezuiniger gemaakt, er is sloop en nieuwbouw en er komt meer ruimte voor groen, fi etsers en voetgangers. En dat allemaal langs de toekomstige Blauwe Loper, een route voor langzaam verkeer die door de buurt gaat lopen. De laatste ontwikkelingen over dit unieke project en andere zaken die spelen in de buurt zijn te volgen via het gelijknamige programma. De gemeente en Servatius waren aan het begin van de werkzaamheden op zoek naar een fris communicatiemiddel, anders dan een brief, om de buurt hierover te informeren. RTV Maastricht werd hierbij betrokken in de persoon van Mariska Reneman, van de commerciële afdeling. “Toen men mij bij Servatius vertelde over de plannen van de Blauwe Loper dacht ik meteen aan A2 Maastricht, een programma dat wij eerder uitzonden over het ontstaan van de Groene Loper. Want als het project enkele jaren duurt en er zoveel verhalen te vertellen zijn, kan je daar best een televisieprogramma van maken.” En dat bleek. Vivian Beckers van Servatius, één van de deelnemende woningcorporaties binnen de Blauwe Loper: “De ene keer gaat het over de bouwprojecten, de andere keer over wat vrijwilligers voor bewoners organiseren in de buurt. Tevens komen bewoners aan het woord over hun ervaringen en dat maakt het een mensenprogramma.”
Ruimte voor kritiek
En dat die bewoners aan het woord komen, sluit ook direct uit dat Blauwe Loper TV een goednieuwsshow is. Producent Leonid Babiichouck, die samen met cameraman Ben Brack de verhalen vastlegt, hierover: “Hoewel de betrokken partijen de uitzending ook sponsoren, is er ruimte voor gezonde kritiek. Tuurlijk heeft Blauwe Loper TV een informerende rol. Maar bewoners kunnen via dit format ook terugpraten, frustraties en zorgen uiten.” En daarmee schetst Blauwe Loper TV ook het sentiment in de wijk. Voor de gemeente, uiteraard ook onderdeel van de Blauwe Loper-redactie, is deze manier van de burger bereiken nieuw. “Dit is dus niet onze standaard communicatie. Met Blauwe Loper TV neem je nu ook de achterkant van het proces mee. Wat betekent alles voor de buurtbewoners?”, aldus Anouk Crapts van de gemeente. Leonid lijkt daarbij als geen ander geschikt om het verhaal van de buurt vast te leggen met zijn camera, omdat hij immers woont in Blauwdorp. “Ik werk hier met vrijwilligers en heb aan initiatieven meegedaan in de wijk. Mijn professionele expertise en menselijke achtergrond vullen elkaar hierbij goed aan.” Blauwe Loper TV is dus één keer per twee weken te zien bij RTV Maastricht. “Ons platform heeft natuurlijk veel te bieden. Mensen zitten op de bank en kijken via ons letterlijk naar hoe alles verandert in de wijk”, vertelt Mariska Reneman.
Toekomst
Blauwe Loper TV kan tevens als inspiratie dienen voor toekomstige projecten die qua grootte vergelijkbaar zijn met dit. “Het heeft duidelijk een meerwaarde. Wellicht dat we dit voor andere buurten in de toekomst ook kunnen doen”, aldus Vivian. Anouk vult haar aan: “Naast dat het programma een waardevol instrument is tijdens dit proces, hebben we straks – als de Blauwe Loper af is – de beelden van wat we allemaal gedaan hebben door de jaren heen in Blauwdorp.”