
Interview met Jean Boelen, directeur Theater aan het Vrijthof
en Cees Mulder, Akoesticus bij Kahle Acoustics
Afgelopen juni sloten de deuren van Theater aan het
Vrijthof voor de grootse verbouwing van de Papyruszaal.
Onder meer de akoestiek, luchtbehandeling, wanden,
stoelen, vloeren en kaatsers zijn volledig vernieuwd.
Op dit moment worden de laatste puntjes op de ‘i’
gezet, zodat Maastricht en alle bezoekers van de stad
weer kunnen genieten van een optimale theaterzaal.
118 dagen
Zoveel dagen heeft het theater, de aan-nemer
en Kahle Acoustics voor het ver-bouwen
van de Papyruszaal, waarbij de
complete theaterzaal gestript is en op-nieuw
is opgebouwd met een vernieuw-de
akoestiek, nieuwe stoelen, vloeren,
wanden en een nieuw luchtventilatie-systeem.
26 september is het moment
waarop alles klaar moet zijn. Daarna zal
tot de opening getest worden met proef-speeldagen
voor bijvoorbeeld het orkest.
Wat is er akoestisch
veranderd?
Akoesticus Cees Mulder legt uit dat er
kaatsers zijn aangebracht om de over-dracht
van geluid op het podium naar
de toehoorder te verbeteren. “Er is nu
een betere geluidsoverdracht en het ge-luid
klinkt helderder. Voor de musici en
acteurs betekent de verbeterde akoes-tiek
dat wanneer ze een zaal zullen
toezingen, toespelen of toespreken, het
‘zaalantwoord’ heel goed zal zijn. Zowel
musici als acteurs hebben dat zaalant-woord,
de terugkaatsing van het geluid
door de zaal – een zgn. ‘wolk van galm’ -,
nodig. Wanneer er geen of weinig ‘zaal-antwoord’
is, hoort een artiest zelf niet
wat hij of zij doet. Het gevolg is dat bij-voorbeeld
binnen een orkest de blazers
steeds harder zullen gaan spelen, of een
acteur veel te hard gaat praten. Arties-ten
kunnen nu beter aanvoelen hoe hun
spel overkomt, ze kunnen beter intone-ren,
hun volume bepalen en hun spel
verfijnen, zodat de intentie van hun ac-teerwerk
of hun muziek letterlijk beter
over de bühne komt.”
Meer intiemere theaterzaal
Directeur Jean Boelen hoopt met de ver-nieuwde
‘State of the art akoestiek’ top-
orkesten en musici te verleiden om in
Maastricht op te treden. Zijn doel daarbij
is dat alle 915 mensen in de zaal volop
kunnen genieten van de kwaliteit. “Het
publiek zal positief verrast zijn; de zaal
ziet er allereerst al heel anders uit. Je
hebt het gevoel dat het allemaal meer
bij elkaar komt. De zaal heeft een intie-mer
karakter door de kaatsers aan de
wanden en het balkon dat oversteekt en
de zaal omsluit. De gekozen materialen
voor stoelen, vloeren en wanden zijn be-langrijk;
er zijn mooie stoffen uitgekozen
voor de nieuwe stoelen en vloer, die ook
het geluid absorberen. De nieuwe Papy-ruszaal
biedt een totaalbeleving, waarbij
het geluid een grote rol speelt.” Op 4 en
6 oktober wordt de nieuwe Papyruszaal
geopend met Skrjabins Prometheus van
philharmonie zuidnederland en King
Lear van Toneelgroep Maastricht.
Citymagazine Maastricht | 5